Halloween: Trick or shirk

 

Varje år uppmuntras tusentals barn att klä sig som djävlar, häxor, spöken och många andra olika demoniska figurer. Denna handling följs genom att knacka från dörr till dörr och efterfrågar bus eller godis som en del av Halloween festivalen. Under Halloween säsongen jobbar skolor, filmer, tecknade filmer, workshops etc mycket hårt för att främja och legitimera Halloween som ett firande värt att fira.

 

Som muslimer som är en fast troende på Domedagen och ansvariga vårdnadshavare av våra barn, så är det viktigt att vidta alla nödvändiga åtgärder för att skydda oss själva och barnen från alla metoder som kommer att leda till helvetet, ett straff som är sjuttio gånger varmare än bränder av denna värld. Allah sade: " TROENDE! För er egen skull och för deras som står er nära bör ni frukta den Eld som har människor och stenar till bränsle.. " [Koranen 66:6]

Innan vi uppmuntrar våra barn eller oss själva att delta i Halloween-firandet måste vi veta vad Halloween står för, och vilken effekt kommer det att få på våra gärningar på den dag då vi kommer att stå inför Allah, med en redogörelse för varje enskild handling vi gör i våra liv. Halloween är en blandning av hednisk religion (idoldyrkarna) samt kristen tro och praktik. Idoldyrkarna trodde att under natten till den 31 oktober  så skulle gudarna spela tricks / spratt på sina tillbedjare som skulle medföra fara och orsakar rädsla på dem. För att skyddas från ofog av dessa gudar så brukade dyrkarna erbjuda godsaker till sina gudar i form av uppoffringar som mat, gåvor etc. därav begreppet "Bus eller Godis". I nuvarande tid klär sig både barn och vuxna som varelser av det onda, skrämmer människor (bus) om de inte ger ett offer (det vill säga godis). För de kristna är Halloween en hyllning till alla de heliga som har gått bort eller blev martyrer / dödades i vägen för tjäna och inrättandet av kristendomen. Kristna brukade tillbringa natten innan (31 oktober) i att hålla nattlig gudstjänst.  

 

 För att sammanfatta så är Halloween:

-           Tron på onda gudar

-           Imitera onda gudar

-           Att offra till onda gudar för att vara fri från deras bus

-          Att be och minnas döda kristna aktivister

Förverkligandet av denna verklighet av Halloween, den sanna troende på Den ende sanne Guden (Allah) måste vi fråga vad som är den islamiska domen om: Tron på falska gudar, att låtsas vara en falsk gud, att offra för en falsk gud och ber om de döda icke-muslimerna? Vad är den islamiska domen om att fira Halloween, dvs klä upp sig i kostymer, ber om godis, erbjuder godis, dekorera hus, visning av pumpor?

Att tro på eller delta i Halloween är en handling av Shirk (associera partners med Allah), det största brottet en person kan begå, den är så svår att Allah kommer aldrig att förlåta den som begår Shirk och dör med den. För Allah säger: " GUD FÖRLÅTER inte den som sätter medhjälpare vid Hans sida, men Han förlåter den Han vill hans mindre synder; den som sätter medhjälpare vid Guds sida har drivit synden till dess yttersta gräns. " [Koranen 4:116]

Varje person som erbjuder godis på natten av Halloween kommer att ha Allahs förbannelse över sig, för sannerligen så sade Allahs Sändebud : "Allah förbannar han som offrar till andra än Allah." [Muslim]

 

De som praktiserar någon icke-muslimsk högtid eller imiterar / kopierar beteendet av något folk är samma sak som dem, eftersom Allahs sändebud  sade: "Den som imiterar en grupp människor, han är en av dem". [Abu Dawood]

Som muslimer är vi ansvariga för att rena marken från någon korruption därför är vi skyldiga att utrota all ondska och det värsta är Shirk (att ge Allahs rätt till en annan).

Kära muslimer, vi måste inse och förstå att all praktiserande, firanden som inte kommer från islam är onda, för om det var bra då skulle Allah ha med den i vår Deen (religion). Halloween är en ond fest som främjar dyrkan och offer till falska gudar, en ondska som förorenar ens tro och dyrkan till Allah. Halloween är en form av Shirk och olydnad som införts av Shaytaan i form av ett trick, njutning och fest

Delta därför inte i denna ondska, köp inte något objekt som har med Halloween att göra, låt inte dina barn gå och knacka från dörr till dörr för godis, ge inga godsaker, varna dina familjemedlemmar, varna dina släktingar, varna andra muslimer och icke-muslimer om denna stora ondska.

 


AV: www.muslim.se


Livet rullar påå =)

Salam w aleykom systrar, vet att de va ett tag sen jag gjorde ett inlägg men har haft fullt upp med skolan och jobb.
Al-Hamdullah livet rullar på såå braaa, allt är aaweesoome :D,
Efter slöjan så har kännt mig som en ny människa , har blivit lugnare och jag tänker mig för  innan jag gör något.
I found peace and love in this religion and in my hijab hamdullah.
Mår mycket bättre med mitt nya umgänge. Innan va jag bara bland vänner som drack, festa, killar hit o dit , mina nya vänner är hamdullah religiösa ber fastar o lyder Allah.
Vill ni ha ett bra liv så kom närmare Allah !

Ha det bääst systrar <3<3

RSS 2.0